Wednesday, August 29, 2018

Menetapkan format data input nombor kad pengenalan dalam Google Forms

Buat Google Forms response dah biasa kan? Hihihi tapi aku dah lama tak buat ni, ala-ala lupa plus tak pernah buat forms untuk kegunaan rasmi. Harini buat borang pendaftaran peserta pertandingan peringkat daerah. Bila dah buat hmmm mulalah nak touch itu ini bagi smart.. kihkihkih smart sangat la kononnya pastu pening sendiri nak fikir padahal data simple aje kot. Macamana nak buat user masukkan nombor kad pengenalan ikut format 1234-56-7891? Nak user masukkan input huruf besar semua. Lama dah meninggalkan zaman coding makanya ke laut dalam la kite 😃
Borang pendaftaran
Kat Google Forms tu area question kita nak input nombor kad pengenalan, ikut langkah berikut:
Menetapkan format input langkah demi langkah

Untuk input nama aku nak user masukkan hanya huruf besar sahaja. Langkah-langkahnya masih sama macam nak setkan nombor kad pengenalan cuma kat bahagian coding tukar cam ni pulak:
Setkan input nama menggunakan huruf besar

Itu je nak kongsi kat sini. Masuk sini untuk rujukan akan datang bila nak buat lagi confirm tak lekat kat otak aku yang dah berkarat ni. Ok dah siap! Macam ni la hasilnya:
Error message



14 comments:

  1. Tkasih cikgu. Dah lama saya cari panduan ni. akhirnya dapat jugak. Very2 tq

    ReplyDelete
  2. SOALAN :
    1) Macamana nak buat format nama yang ada @?
    2) Macamana nak buat format untuk IC Brunei iaitu contoh 01-123456?

    Ok. terima kaish.
    Ni email saya zainimiswan@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Salam..tq for info yg amat berguna ini.
    Saya nak tanya,kalau kita nak gabungkan dua huruf dan satu set 6 digit mcm mana yea?

    ReplyDelete
  4. salam... mcm mana nak buat ic dgn format tanpa sengkang/dash?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... Terbaik!! Terima kasih banyak atas perkongsian.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum .. tq info berguna... sy nak tanya mcmna klu nak masukkan numb telfon berformat

    ReplyDelete
  7. Kenapa bila saya taip format ic ikut cth tak boleh pula ye???

    ReplyDelete
  8. Nombor ic dalam format angka tanpa spasi dan tanda hubung macam mana tu saya kurang faham

    ReplyDelete
  9. Saya nak isi jaringan perihatin tempat yang nak di isi tu derang tulis .contoh nombt ic(tampa spasi tanda hubungan.saya faris 2 bulan isi 2 bulan tu laju ic saya tak sah

    ReplyDelete
  10. mcm mana nak buat ..Contoh alamat

    A-2-7 ..boleh bg coding.. tq

    ReplyDelete